Jag håller vad jag lovar


...eller ja, jag försöker så gott jag kan i alla fall, fast det är otrolig obekvämt (om nu man kan kalla det så) att skriva på mobilen, men det är lugnt jag offrar mig.

Idag tänkte jag skriva något vettigt, något otroligt vettig (ja, jag ska vara bitter och klaga igen det är liksom det hela min blogg går ut på) för det är verkligen något som jag tror påverkar oss alla: normer.

Normer i övrigt är inte kul och bidrar till diskriminering och är överhuvudtaget för det mesta något som ingen faktiskt följer fullt ut ändå, men ändå så finns de här och stör mig. Dock, hur kul det nu än skulle vara att utreda termen och våra (för alla har några) fördomar så tänkte jag i stället inrikta mig på något annat som på senaste tiden har börjat uppröra mig ganska mycket.
Det är det att folk har någon sorts plan i huvudet hur ett förhållande ska gå till.
Nu är jag kanske lite otydlig här, och det är även ganska svårt att se det med egna ögon då jag tror att ingen av oss tänker på det men vi alla gör så. Vi alla bara antar hur och i vilken ordning saker och ting ska gå till i.
Okej, jag ska vara lite mer specifik. Säg att två personer träffas, ofta och har öppet, intimt förhållande med varandra, då ska helt plötsligt alla i deras omgivning bara anta att de är tillsammans för att "det ser ut som det". Är inte det lite väl för påtryckande, speciellt om de två personerna nu inte alls känner för att vara tillsammans... Men då anses ju det konstig för "de better sig som om de är tillsammans".
Så man ska inte längre få bestämma själv vad man är och om man är i ett förhållande eller inte utan folk ska börja bestämma det åt dig? Ja det ser ut som ett jättebra samhälle tycker jag, det kör vi på...
Fast det är inte bara det som det hela handlar om, inte endast det som jag syftar på.
Jag menar hur många gånger har man inte märkt av, tänkt själv eller sett att människor planerar andras förhållanden, att de lägger sig i och försöker få de i fråga att förhålla sig till normen.
Att först ska man träffas och lära känna varandra och när det gått en tid så blir man tillsammans, sen är det dags att flytta ihop, efter något år ska man förlova sig, gifta sig och skaffa barn. Sen skiter det sig är det ju bara att skilja sig och det är också något som alla behöver säga sitt om ...
Visst är det så ?
Och vi alla känner igen det.
Men jag är verkligen så trött, så himla trött på den trenden, på att människor ska anta och planera andras liv, att alla alltid ska lägga sig i hela tiden och främst för att min friavilja har helt plötsligt krympt till det som samhället dikterar åt mig!

Oh, nej nu ska jag äta mina ekologiska ägg och dricka mitt fairtrade-té med fairtrade-honung i och skratta åt alla som påstår att "fattiga studenter" inte har råd att handla fairtrade och ekologiskt.
För tro mig, har jag råd så har vi alla det, frågan är bara om hur mycket pengar man lägger på sprit istället för bra, miljövänlig och schysst mat :PppPPPppPp


Med värme och solsken
StandardToaster

Kommentarer

tha hockeguy

Jävla samhälle.... Vi atombombar normerna och äter upp deras barn :)



Men Natta tänk så här, om jag äter 5 gånger så mycket fairtrade honung som dig så kommer jag att bli fattig (mycket fattig)

08:40:07 / 2012-03-17

StandardToaster

Oh, jo usch jag vill bara slå på alla normer!!!



Ja men Simon du får ta det lugnt med honungen då och begränsa dig lite så äter du inte så mycket och så har du råd med bra honung :)? Eller så köper du dierkt från biodlaren, det brukra jag göra ^^

Fast jag är ju polsk :P

19:00:49 / 2012-03-17 - http://standardtoaster.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign pĺ www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu