Människor är idioter, och jag är Lucy

Ibland frågar jag mig vilket århundrande jag lever i... Känns nämligen ibland, som om vissa människor har sovit sig igenom de senaste 200 åren och vaknat upp med samma fördomar och inskränkt tänkande som man hade på 1800-talet...!
Folk som fortfarande tycker att: "rasbiologiska institut, det var ju ingen dum idé" och "Hitler, ja den snubben gjorde väl bara rätt, det var ju överbefolkat i Europa faktiskt?"... Nej sånna människor får mig lust att spy, eller typ slå dom, fast våld är ju ingen lösning... En bok skulle ju vara bra att ge dom, så kanske dom lär sig någonting vettigt tillslut.

Fast mest är jag nog besviken på att det fortfarande kan finnas människor med dessa åsikter. Inte nog med att jag tar det väldigt personligt när någon fasktiskt håller med Hitler, men att det inte har funnits någon som har kunnat få ur dem de där dumheterna. Då menar jag såklart inte att man ska tvinga på folk en viss åsikt bara för att det är "den rätta", men jag tror nog att om de tänker, som vi andra människor faktiskt gör, och har IQ över 60 då kan de nog förstå argument och varför det som Hitler gjorde är fel och att oberoende hudfärg elr uppväxt så födds alla lika.
Jag har insett också att sånt här kan man inte skylla varken på skolan eller staten, det funkar liksom inte hur mycket skolan än försöker men en person vägrar att förstår/ ändra sig. Det mesta av ansvaret ligger troligtvis hos föräldrarna, som ibland själva ger upphov till att deras barn är främlingsfientlig/rasist/nazist etc. Det är ju de som uppfostrar sin son/dotter och introducerar dem till de mest grundläggande värderingarna och det bli ju lite skillnad på åsikter hos barn vars föräldrar är inavlande, efterblivna invånare med fördomar mot allt och alla (no fence mot bönder bara ett exempel) och tror att alla araber är terrorister, och barn vars föräldrar lärde dem att man ska behandla alla lika oavsett vart den kommer ifrån/ hur den ser ut... eller hur?
Sen kan ju barnen såklart ändra åsikt när de växer upp, jag känner ganska många med främlingsfientliga föräldrar som tycker att man borde slänga ut alla invandrare, göra sverige svenskt och proppa sig full med köttbullar (som inte ens är ursprungligen från sverige) med deras barn är helt annorlunda och viceversa. Så man kan väl inte dra alla över en och samma kam, det kan man aldrig... Arg är jag i alla fall, och vill dra ut på stan och klistra upp massa UMR klistermärken över national fronts, och liknande, propaganda!


Fortsätt sprida elden!
StandardToaster

Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign pĺ www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu