Jul är kul...



... särskilt om man firar det med sin familj och allt är så där underbart juligt och mysigt, ni vet vad jag menar. Men även om allt nu inte är så perfekt som vi vill så är det ganska bra, vanligtvis, för och hos de flesta.

Lite värre är det dock för dessa som inte ens kan få den där underbara juliga mysiga kännslan fullt ut hur de än försöker. Det jag syftar på är människor som har det sämre än mig och sämre än dig; familjer med en eller flera alkoholister som sitter och superbort julen, fattiga, hemlösa, föräldrarlösa, människor som lever i något sorts misär eller helt enkelt någon som ligger på ett sjukhus, med inte allt för många dagar kvar att leva... Det är just dessa människor jag väljer att tänka på, det är dem jag önskar en magisk jul som de kanske aldrig har haft.

Samtidigt tycker jag att vi är faktiskt alldeles för egoistiska när det gäller jul.

För visst säger man att i jul ska man dela med sig, man ska INTE vara egoistisk, fast ändå så kretsar allt runt vilka presenter vi köper till vem´och vilka presenter vi får av vem. Får vi någonting "billigt" men har gett något dyrt känner vi oss antingen dumma för att vi köpte något så dyrt, eller orättvist behandlade för vi fick någon dålig, billig sak. Vi bryr oss mest om oss själva och materiella saker som vi låtsas ska göra oss glada.

Och jag säger inte att jag är bättre själv, önskade mig en xBox kinect under granen och det var det jag fick... Men så försöker jag "lindra mitt samvete med att donera pengar till unicef eller ge bort deras variant av julklappar, köpa ett klistermärke för att stödja "Wielka Orkiestra Swiatecznej Pomocy" och lite liknande småsaker

Men är det verkligen så vi ska vara?

Jag menar visst keep on giving gifts, men man kan ge så mycket mer av sig själv än något som endast kostar pengar, man kan liksom gå ett steg längre, eller tvärtom kanske gå ett steg bakåt... Ah, jag vet inte nu lät allt mest bara flummigt och konstigt, men det är väl tanken som räknas ;)

God Jul!
StandardToaster

Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign pĺ www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu